Cum a implementat George Tuță metoda securistă a “rotației cadrelor” și circoteca fără sfârșit de la Primăria Sectorului 1
„Follow the Money” a stat de vorbă cu angajați din cadrul administrației locale Sector 1 (Primăria Sectorului 1, DGASPC Sector 1 – inclusiv Centrul Medical „Caraiman” – și Direcția de Utilități Publice, Salubrizare și Protecția Mediului Sector 1 – care a înglobat și fostul ADP Sector 1) pentru a înțelege mai bine cum a fost posibil ca, în doar jumătate de an, primarul George Tuță, fost ofițer SRI, să realizeze una dintre cele mai ample epurări politice din administrația publică locală din România.
Paul Marat
6/15/20255 min read


Practic, un număr de 40-50 de membri și simpatizanți PSD-PNL, unii dintre ei absolvenți de master la Academia SRI, au ocupat funcții de decizie și control în administrația locală a Sectorului 1, în timp ce zeci de funcționari cu experiență au fost hărțuiți și îndepărtați abuziv. În această lună urmează o nouă reorganizare a Primăriei Sectorului 1, iar cei care au rezistat presiunilor sau refuză să se supună ordinelor ilegale riscă să fie concediați. Miza: George Tuță vrea control total asupra achizițiilor publice și angajărilor – sinecuri pentru pilele de partid.
Nu știe ce face administrația publică locală
Pentru a înțelege mai bine situația, unul dintre cei cu care am vorbit ne-au prezentat cazul fostei consiliere personală a liderului PNL, Călin Popescu-Tăriceanu, Hermina-Nicoleta Uță. Aceasta era angajată la Senat, în cadrul Direcției Generale Cooperare Parlamentară Externă – Direcția Relații Multilaterale Externe, pe un post de consilier parlamentar. Instituția se află în plină reformă, iar mai mulți angajați apropiați de PNL și PSD au fost transferați „în interesul serviciului” la Primăria Sectorului 1, condusă de George Tuță. Hermina-Nicoleta Uță ar fi luat un punctaj foarte- foarte- foarte mic la testare.
Ea fost numită consilier superior gradul 5 în cadrul Direcției Siguranța Cetățenilor, Locuire și Dezvoltarea Comunității / Direcția Generală Comunitate și Politici Publice din cadrul Primăriei Sectorului 1.“S-a plâns recent unor colegi că ea nu știe nici acum, la o lună de la transfer, cum funcționează administrația locală. Că ea a lucrat doar la protocol și relații externe” ne spune un funcționar public din Primăria Sectorului 1.
Miza: controlul politic
Discuțiile reporterului "Follow The Money "au avut loc inclusiv cu membri de sindicat și angajați din funcții de conducere și execuție. Toți au indicat „rotația cadrelor” ca metodă preferată de lucru a actualului primar PNL.
În regimurile comuniste, această practică însemna mutarea periodică a funcționarilor sau activiștilor dintr-o funcție în alta, sub pretextul formării continue sau al „întineririi” conducerii. În realitate, era folosită – mai ales de Securitate – pentru:
Control politic;
Eliminarea persoanelor indezirabile;
Prevenirea formării de puteri locale autonome – loialitate față de centru, nu față de oameni sau comunități;
Pedepse mascate – mutări la unități izolate pentru cei căzuți în dizgrație.
Rețeta SRI, preferată de George Tuță
„Rotația cadrelor” are numeroase dezavantaje, mai ales când este aplicată abuziv, netransparent și din rațiuni politice. Iată principalele consecințe:
1. Pierderea continuității și a expertizei. În administrația locală, acest lucru înseamnă blocaje, birocrație și ineficiență.
Oamenii care abia învață specificul unei instituții sunt mutați prea repede;
Au loc detașări și mutări forțate și abuzive ale unor funcționari publici;
Efect: nu apucă să finalizeze proiecte sau reforme.
Exemple:
Daniel Ionel Pricop, funcționar eficient la Cadastru, a fost promovat director general la Direcția Generală Proiecte și Investiții – fără experiență în domeniu.
Lavinia Ionescu, directoare generală a Direcției Generale Management și Operațiuni și lider de sindicat, coordonează juridicul, economicul și resursele umane, deși nu are expertiză în aceste domenii.
Ciprian Arsene, funcționar mediocru, a fost promovat director executiv al Direcției Implementare Proiecte.
Cristian Bulfon, fost consilier local PSD, adus de la ANAP la DGASPC, fără experiență în asistență socială.
2. Demotivarea angajaților competenți
Când promovările se fac politic, oamenii valoroși pleacă (peste 10 funcționari și-au suspendat contractele, au demisionat sau s-au transferat).
George Tuță transmite mesajul că loialitatea față de PSD și PNL e mai importantă decât munca bine făcută.
3. Favorizarea clientelei politice
Se maschează numiri „cu dedicație”:
Alexandra Crăciun (PNL) – numită la conducerea Direcției Generale Comunitate și Politici Publice, plimbată prin mai multe funcții de conducere;
Ancuța Comănici (consilier general PSD) – șefă la Centrul Medical Caraiman;
Bogdan Grigorescu – numit director adjunct la DGASPC, deși are o condamnare în dosarul lui Thuma Hubert, mentorul politic al lui George Tuță.
Foști consilieri PSD promovați în funcții-cheie din Poliția Locală Sector 1, printre aceștia inclusiv fostul consilier personal al lui Dan Tudorache, Ionuț Deaconu;
Se păstrează aceiași oameni, doar mutați între posturi:
Cătălin Lixandru – mutat de la Utilități la Serviciul Tehnologie și Inovare;
Gabriel Popa – de la Serviciul Audit la Dezvoltare Economică.
4. Haos organizațional și instabilitate
Structurile administrative devin instabile:
Serviciile din primărie au fost mutate între etaje, activitatea a fost blocată timp de o lună.
La DGASPC nu se știe unde vor lucra angajații după relocări forțate ale unor imobile (ex: Casa Căsătoriilor dată unui ONG).
Funcționarii nu știu cine are autoritate, cine răspunde sau cine mai e pe funcție.
5. Lipsa asumării
· Dacă ești oricum rotit după 6-12 luni, nu mai ai interes să-ți asumi decizii:
Silvia Constantin, adusă de la ANAP ca șef Serviciu Educație-Sănătate-Sport, a refuzat să demareze achiziții de studii de fezabilitate pentru școli – nu erau în fișa postului. A plecat înapoi la ANAP.
În locul ei, a fost numită Paula Andreea Călin, fără experiență în domeniul educației.
6. Reforma mimată
Se mimează schimbarea, dar sistemul rămâne neschimbat.
Ritmul activității administrative este extrem de lent, în 2025 nu se fac investiții majore.
Se schimbă doar denumirile și birourile – o „reformă de fațadă”, adesea inspirată de limbajul SRI.
Singura concluzie:
Ceea ce se întâmplă în administrația Sectorului 1 nu este doar o simplă „rotație a cadrelor”, ci o strategie de capturare a instituțiilor locale de către interese politice bine consolidate. Sub pretextul eficientizării și reformei, asistăm la o degradare a administrației, la promovarea incompetenței și la marginalizarea profesioniștilor.
Dacă aceste practici continuă, nu doar Sectorul 1, ci întreaga încredere în funcționarea statului de drept local riscă să se prăbușească. Ceea ce ar fi trebuit să fie o administrație în slujba cetățeanului a devenit un laborator de sinecuri, rotații și haos controlat.Citește și:
Follow The Money este o publicație independentă și ne bazăm pe informații verificate pentru a aduce cititorilor noștri subiecte relevante și de interes public. Dacă ai un pont, o informație importantă sau un subiect care merită investigat, ne poți scrie la contact@followthemoney.ro. Ajută-ne să scoatem adevărul la lumină!