Scandalul drumului care taie Pădurea Băneasa: Romsilva și Federația Greenfield ignoră Codul Silvic și fac presiuni pentru deschiderea noii căi de acces

Direcția Silvică Ilfov- Romsilva și Federația Greenfield au agreat să deschidă circulația auto pe un drum forestier bazându-se pe o interpretare incorectă a art. 113, alin (2) din Codul Silvic (care permite folosirea drumurilor forestiere de către proprietarii de pădure pentru acces la propriile terenuri, în cazul în care nu există un acces public), nerespectând scopul normei legislative, care transformă acțiunea în una ilegală.

Robert Caragea

3/13/20253 min read

Concluzia aparține inițiativei civice Rețeaua pentru Natură Urbană care atrage atenția, într-un comunicat de presă, că deschiderea circulației auto prin pădurea Băneasa va avea consecințe grave asupra celei mai mari zone natural a Capitalei.

Conform sursei citate, decizia Direcției Silvice Ilfov- Romsilva de a permite accesul auto în Pădurea Băneasa rămâne neschimbată, fiind doar temporar amânată. Riscul de fragmentare a pădurii persistă.

Direcția Silvică Ilfov și Federația Greenfield Băneasa au semnat un contract prin care deschid circulației auto un alt drum forestier din Pădurea Băneasa, în schimbul unei taxe de trecere asumate de Fundația Avenor, o organizație cu interese private în zonă. Este vorba de drumul forestier care traversează pădurea între Consolight și Aleea Padina (număr cadastral 278048).

Citește și:


“Drumul forestier a fost lărgit, pietruit și dotat cu semne rutiere și urma să fie deschis circulației rutiere astăzi, 12 martie. În urma discuțiilor de la Primăria Sectorului 1. Conform Federației Greenfield, decizia a fost amânată temporar, până la instalarea unor bariere cu sisteme video de recunoaștere a numerelor de înmatriculare, care va permite accesul rezidenților și celor care vor plăti taxa de trecere.

Necesitatea accesului auto corespunzător densității locuirii din cartierul Greenfield este de necontestat. Totuși, deschiderea drumului forestier nu este o soluție, deoarece nu va rezolva problema traficului, ci doar o va muta la marginea cealaltă a pădurii. În Planul Urbanistic Zonal aprobat prin HCGMB nr. 705/2019 există propuneri de căi de acces pe care dezvoltatorul imobiliar și-a asumat să le amenajeze. Acestea urmau să lege cartierul Greenfield de Șoseaua de Centură și, până în prezent, niciuna dintre acestea nu a fost realizată,” se mai arată în comunicatul de presă.

"Se fragmentează pădurea"

Rețeaua pentru Natură Urbană mai dezvăluie că Direcția Silvică Ilfov- Romsilva și Federația Greenfield au agreat să deschidă circulația auto pe un drum forestier bazându-se pe o interpretare incorectă a art. 113, alin (2) din Codul Silvic (care permite folosirea drumurilor forestiere de către proprietarii de pădure pentru acces la propriile terenuri, în cazul în care nu există un acces public), nerespectând scopul normei legislative, care transformă acțiunea în una ilegală.

“La întâlnirea din 11 martie a.c., desfășurată la sediul Primăriei Sectorului 1, la care au participat și reprezentanți ai dezvoltatorului imobiliar, ai Federației Greenfield, ai Ministerului Mediului, ai Regiei Național a Pădurilor - Romsilva, ai Direcției Silvice Ilfov, ai Primăriei Generale a Municipiului București, organizațiile civice și-au exprimat ferm dezacordul față de această decizie, susținând implementarea unor soluții de acces pe termen lung, cum ar fi drumuri de legătură cu șoseaua de centură sau cu rondul din Otopeni, pasaje pietonale și de bicicletă care să unească Otopeniul, Tunariul, Greenfield și Băneasa și îmbunătățirea transportului în comun.

Deschiderea circulației auto pe un drum forestier înseamnă fragmentarea pădurii, care duce, în timp, la degradarea ireversibilă a ecosistemului natural. Mai mult, creează un precedent periculos de sacrificare a unui bun public în favoarea intereselor private ale dezvoltatorilor imobiliari, “ susține sursa citată.

Ministerul Mediului verifică contractul Romsilva- Federația Greenfield

De asemenea, deschiderea circulației auto a drumului forestier ar intra în contradicție cu decizia Consiliului Sectorului 1 și a Primăriei Sectorului 1 de a menține integritatea și sănătatea Pădurii Băneasa prin desemnarea acesteia ca arie naturală protejată de interes local.

În această hotărâre se menționează explicit că nu se vor deschide drumuri forestiere pentru circulația auto (HCL nr. 5/30.01.2025).

Interesul public și protecția naturii trebuie să fie prioritare în orice decizie administrativă. În acest context, organizațiile civice își exprimă încrederea că Ministerul Mediului va cerceta baza legală pentru încheierea contractului dintre Romsilva/ Direcția Silvică Ilfov și Federația Greenfield și va proteja Pădurea Băneasa, respectând principiul interesului public.

Comunicatul este semnat de:

  • Dan Trifu, Fundația Eco-Civica;

  • Dan Bărbulescu, Asociația Parcul Natural Văcărești;

  • Daniel Sărdan, Grupul de inițiativă civică ”Salvați Codrii Vlăsiei” / Centura Verde;

  • Alex Gavan, Platforma Civică Împreună pentru Centura Verde;

  • Florin Stoican, Rețeaua pentru Natură Urbană/Centura Verde;

  • Ciprian Gălușcă, Greenpeace Romania;

  • Alina Kasprovschi, Fundația Comunitară București - Platforma de mediu pentru București;

  • Lucian Almarii, Asociația Sport La Orice Vârstă;

  • Oana Turturica, Asociația Hai cu Bicla;

  • Elena Tudorache, Initiațiva Civică Bucureștii Noi;

  • Alex Oprița, Grupul de Iniţiativă Civică Cişmigiu;

  • Ionut Maftei, Asociatia Popasuri.

Follow The Money este o publicație independentă și ne bazăm pe informații verificate pentru a aduce cititorilor noștri subiecte relevante și de interes public. Dacă ai un pont, o informație importantă sau un subiect care merită investigat, ne poți scrie la contact@followthemoney.ro. Ajută-ne să scoatem adevărul la lumină!