În atenția DNA! Ilegalități în serie la achiziția serviciilor de arhivare de la Primăria Sectorului 1, în valoare de 41,9 milioane lei

Avertizori de integritate din cadrul administrației locale Sector 1, condusă de primarul George Tuță (PNL), atrag atenția jurnaliștilor Follow The Money asupra unor ilegalități privind procedura de achiziții publice a serviciilor de arhivare.

Paul Marat

9/17/20255 min read

Concret, spun sursele citate, la sfârșitul lunii iulie, cu o întârziere foarte mare, Primăria Sectorului 1 a demarat procedura pentru achiziționarea de „Servicii integrate de arhivare și depozitare a documentelor create și deținute de Sectorul 1 al Municipiului București, precum și la nivelul instituțiilor publice de interes local cu personalitate juridică din subordinea Consiliului Local Sector 1.”

Este vorba de documente create și deținute de către instituțiile: Sectorul 1 al Municipiului București (S1MB), Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 1 (DGITLS1), Direcția de Utilități Publice, Salubrizare și Protecția Mediului Sector 1 (DUPSPMS1).

Valoarea totală a acestui contract-cadru este estimată între 16.697.359,33 lei și 41.950.907,36 lei.
Ofertele pentru această achiziție au fost transmise până pe 1 septembrie 2025, iar în acest moment Serviciul Achiziții Publice, din cadrul Direcției Logistice din Primăria Sectorului 1, condusă de directorul executiv Florin- Valentin Trifan (foto), evaluează ofertele primite, din punct de vedere tehnic și financiar. Criteriul de evaluare este „cel mai bun raport calitate – preț.” Toate documentele privind această achiziție pot fi consultate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Cum se forțează Legea achizițiilor publice

De ce se încalcă flagrant Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice și de ce este foarte târziu demarată această procedură? Ne-au explicat avertizorii de integritate.

„Pentru serviciile de arhivare, care sunt absolut necesare unei instituții publice mari, dat fiind volumul documentelor și condițiile specifice în care acestea trebuie păstrate, instituția a avut un acord-cadru în vigoare pe o durată de 4 ani. Acesta a expirat în mai 2025. Natura acestor servicii de arhivare nu permite întreruperea lor nici măcar pentru o zi,” explică sursele citate.

Șefii primăriei, prostie sau premeditare?

Acest contract fusese derulat de fostul Serviciu de Tehnică Legislativă, care era subordonat actualului secretar general, Mirona-Giorgiana Mureșan. Procedura trebuia demarată de la sfârșitul anului 2024, deoarece este vorba de servicii esențiale, de continuitate, și se știa că va duce la final în mai 2025.

„Deci, se impunea pregătirea din timp a documentației pentru demararea unei noi proceduri, care, evident, fiind vorba de valori foarte mari, se încadra la tipul de procedură de achiziție licitație deschisă.
Este de notorietate că o licitație deschisă presupune termene lungi, evaluarea unor astfel de servicii este complexă și, la fel, presupune termene lungi, deci totul trebuia pregătit din timp, documentat, astfel încât Serviciul Achiziții Publice, împreună cu comisia de evaluare a ofertelor, să aibă timp să finalizeze procedura pentru un nou acord-cadru la timp, până în luna mai 2025. Apoi trebuie luată în calcul și o posibilă contestare la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor,” explică sursele citate.

Ilegalitățile

Serviciul Achiziții Publice din Primăria Sectorului 1 a ignorat complet prevederile legale și a dispus exact ce spune legea să nu facă:

  1. Autoritatea contractantă nu are dreptul de a utiliza metode de calcul al valorii estimate a achiziției cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire prevăzute de prezenta lege.

  2. Autoritatea contractantă nu are dreptul de a diviza contractul de achiziție publică în mai multe contracte distincte de valoare mai mică și nici de a utiliza metode de calcul care să conducă la o subevaluare a valorii estimate a contractului de achiziție publică, cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de prezenta lege.


Cele două contracte încheiate prin achiziții directe

Primăria Sectorului 1 a încheiat cu societatea Stefadina Comserv două contracte, având ca obiect servicii similare din domeniul arhivării, prin achiziție directă, care însumate deja sunt la limita pragului de achiziție directă, respectiv 269.600 lei fără TVA (limita fiind de 270.120 lei fără TVA).


Cum arătam, prestatorul căruia i s-au atribuit direct aceste servicii este același: Stefadina Comserv SRL.

Toți din Primăria Sectorului 1 știu situația!

Se pune întrebarea firească: În contextul în care, în procedura aflată în prezent în derulare, pentru încheierea unui nou acord-cadru, data limită a evaluărilor tehnice și financiare este 23.11.2025, ce se întâmplă cu serviciile de arhivare?

„Toată lumea din Primăria Sectorului 1 știe această situație. Toți se tem să nu fie obligați să semneze ceva ilegal, alte achiziții directe sau negocieri fără publicare prealabilă (care poate fi folosită doar în cazul unei urgențe ce nu putea fi anticipată de autoritatea contractantă, ceea ce nu este cazul aici). Este foarte greu de justificat, de această situație se știa de la sfârșitul anului 2024.

Este complicat și pentru cei de la Serviciul Juridic, Legislație, Contencios, să justifice divizarea contractului pentru a evita aplicarea procedurilor de achiziție publică. Mingea este la directorul executiv Florin- Valentin Trifan, cel care coordonează Serviciul de Achiziții Publice, privind următorii pași de urmat,” conchid avertizorii de integritate.

Omul lui Hellvig și Boloș

Follow The Money a dezvăluit despre directorul Florin- Valentin Trifan că acesta este un specialist în achiziții publice și a ocupat poziția de preşedinte, cu rang de secretar de stat, al Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate (ONAC). De-a lungul timpului, presa a scris despre Valentin- Florin Trifan că a fost susținut în funcțiile publice pe care le-a ocupat de ministrului Marcel Boloș și de fostul șef SRI, Eduard Hellvig.

Valentin- Florin Trifan a fost eliberat la cerere, pe 25 februarie 2025, din funcția de președinte al Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate (ONAC). El ocupa această poziție din septembrie 2024. La scurt timp, el a fost angajat în cadrul Primăriei Sectorului 1 pe poziția de consilier superior, iar ulterior a fost promovat director executiv și director general.

Pe 12 septembrie 2025, George Tuță i-a prelungit mandatul de șef al lui Florin- Valentin Trifan și a semnat Dispoziția 3684 privind exercitarea cu caracter temporar, prin detașare, a funcției publice de conducere vacantă de director executiv, clasa I, gradul II, al Direcției Logistice.

Valentin- Florin Trifan a fost subalternul lui Boloș cand acesta era director al Administraţiei Imobiliare Oradea, urmându-l pe acesta la București (ca director de cabinet) cand a ajuns secretar de stat (2012-2013) la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, condus de Eduard Hellving (7 mai 2012 – 19 decembrie 2012). Actualul primar al Sectorului 1, George Tuță, a ocupat , în perioada mai – noiembrie 2012, funcția de consilier al ministrului Eduard Hellvig.

Follow The Money va urmări îndeaproape această achiziție și va continua să informeze publicul despre derularea procedurii și cine va câștiga contractul de 41,9 milioane lei. Cazul scoate în evidență, de asemenea, lipsa de profesionalism și de anticipație a celor de la Primăria Sectorului 1, care nu au gestionat corect demararea la timp a procedurii pentru servicii esențiale de arhivare, punând astfel în dificultate instituția și respectarea legii.

Citește și:

Follow The Money este o publicație independentă și ne bazăm pe informații verificate pentru a aduce cititorilor noștri subiecte relevante și de interes public. Dacă ai un pont, o informație importantă sau un subiect care merită investigat, ne poți scrie la contact@followthemoney.ro. Ajută-ne să scoatem adevărul la lumină!