Curtea de Conturi: Prejudiciu de peste 160.000 de euro din cauza tergiversării liniei speciale pentru autobuzele turistice

Autobuzele turistice supraetajate ale Capitalei, achiziționate cu scopul de a promova orașul, au generat și generează un prejudiciu semnificativ.

Daniel Ionașcu

6/24/20252 min read

Potrivit unor documente ale Curții de Conturi, ajunse în posesia publicației Buletin de București, cele șase autovehicule speciale nefolosite de mai bine de doi ani de la achiziție, au cauzat o pierdere de peste 160.000 de euro din cauza tergiversării introducerii acestora pe traseu.

În documentele consultate de Buletin de București, Curtea de Conturi semnalează ineficiența flagrantă a cheltuirii banului public în cazul celor șase autobuze etajate achiziționate de STB SA. Conform auditorilor, eficiența utilizării fondurilor a fost „extrem de redusă”, în condițiile în care rezultatele obținute au fost „neglijabile”, iar costurile foarte mari: 2.104.158 lei pentru achiziție, respectiv 825.838 lei, adică 163.000 de euro, cheltuieli suplimentare între 2023 și 2024.

Doar o închiriere de o zi

Singura dată când autobuzele au adus venituri companiei, a fost in octombrie 2024, când un vehicul VOLVO URBIS-double decker a fost închiriat pentru o oră de către o persoană fizică, pentru suma de 1.653 lei. În rest, autobuzele au stat parcate garajul STB.

Între timp, între martie 2023 și sfârșitul lui 2024, societatea a cheltuit peste 825.838 lei pentru aceste vehicule.


Practic, autobuzele nu au fost folosite în niciun scop turistic sau public, așa cum fusese intenționat, ci doar pentru o singură închiriere în aproape doi ani de la achiziție.

Tergiversarea politică a traseului turistic

În ultimii doi ani, Buletin de București a arătat cum autoritățile și oamenii politici au tergiversat relansarea acestui serviciu esențial pentru imaginea Bucureștiului.

Acum, datorită presiunii generate de Curtea de Conturi, autobuzele ar urma să iasă pe traseu ca urmare a unui nou proiect de hotărâre care va intra la vot în ședința Consiliului General al Capitalei de miercuri, 25 iunie.

Concret, consilierii generali urmează să voteze un proiect de hotărâre care anulează competența TPBI (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov) – o structură controlată eminamente politic – în ceea ce privește emiterea licențelor de traseu pentru linia „Bucharest City Tour”.

Hotărârea care intră la vot prevede, simplu, că își încetează aplicabilitatea decizia CGMB nr. 184/29.05.2023, votată la vremea respectivă cu scandal, prin care TPBI devenea pentru prima dată autoritatea împuternicită să elibereze licențele de traseu pentru linia turistică.

În teorie, revocarea acestei competențe „inventate” ar putea însemna un pas concret spre relansarea liniei „Bucharest City Tour” sub autoritatea anterioară, adică controlul direct al municipalității, prin STB.

Citește articolul complet pe site-ul Buletin de București.

(FOTO: AsociațiaMetrouUșor/Dragos31)

Follow The Money este o publicație independentă și ne bazăm pe informații verificate pentru a aduce cititorilor noștri subiecte relevante și de interes public. Dacă ai un pont, o informație importantă sau un subiect care merită investigat, ne poți scrie la contact@followthemoney.ro.