Curtea de Conturi, control la Primăria Sectorului 5, condusă de Piedone: Salarii mărite ilegal, tranzacții suspecte de milioane de lei și servicii fictive
Mandatul lui Cristian Popescu Piedone la conducerea Primăriei Sectorului 5 a însemnat o serie lungă de ilegalități, fraude și probleme nerezolvate, potrivit celui mai recent raport al Curții de Conturi.
Robert Caragea
2/26/20255 min read


Curtea de Conturi a României a semnalat, în cel mai recent raport realizat în urma verificărilor făcute la Primăria Sectorului 5, mai multe probleme cu privire la salarii mărite ilegal, tranzacții suspecte de milioane de lei, bani europeni cheltuiți nejustificat, servicii fantomă, softuri informatice scumpe, dar nefolosite, și neplata taxelor angajaților, dezvăluie o invetsigație jurnalistică realizată de Context.
Cristian Popescu Piedone, în prezent președintele Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), a fost primar al Sectorului 4 din 2008 până în 2015, când și-a dat demisia din cauza incendiului de la clubul Colectiv, în care au murit 64 de oameni. În 2020 a fost ales ca primar al Sectorului 5. În mai 2022 a intrat la închisoare pentru a-și ispăși pedeapsa din dosarul Colectiv, fiind găsit vinovat pentru abuz în serviciu legat de emiterea autorizațiilor de funcționare pentru clubul Colectiv. Un an și o lună mai târziu a fost eliberat printr-o hotărâre a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ), revenind în fotoliul de primar. Actualmente, Vlad Popescu Piedone, fiul său, este primar al Sectorului 5.
Peste 5 milioane de lei ascunși în contabilitate
Conform auditorilor, primăria a ascuns peste cinci milioane de lei în contabilitate, bani încasați de la cetățeni pentru servicii de întreținere a spațiilor publice. În Sectorul 5, serviciile publice de întreținere și amenajare a spațiilor verzi și a locurilor de joacă pentru copii sunt efectuate de două companii subordonate primăriei: Salubrizare Sector 5 SA și Amenajare Edilitară și Salubrizare SA, care percep taxe de la cetățeni.
În prezent, un locuitor al Sectorului 5 plătește 10,65 lei lunar pentru colectarea și transportul deșeurilor reziduale și 4,93 lei pentru colectarea deșeurilor reciclabile, la care se adaugă TVA. Conform datelor din raport, primăria a încasat peste cinci milioane de lei de la aceste companii, însă nu i-a raportat.
Alți bani dispăruți
Aproape șapte milioane de lei, bani ai asociațiilor de proprietari, au fost ascunși în conturile Primăriei Sectorului 5, mai notează Curtea de Conturi. Banii strânși de locatarii a 15 blocuri pentru reabilitarea termică a imobilelor nu se regăsesc în evidențele contabile ale primăriei, conform datelor din raport. Banii reprezentau contribuția locatarilor de 10% din costurile pentru reabilitare, restul costurilor fiind suportate de către bugetul local.
Taxe de aproape 1 milion de lei neplătite la stat
În 2023, după ce mai mulți angajați care fuseseră disponibilizați au fost repuși în funcție ca urmare a deciziei instanței judecătorești, instituția a fost obligată să le plătească și „despăgubiri egale cu salariile” ce le-ar fi revenit în perioada în care au fost scoși din funcție. Funcționarii publici și-au primit banii, din care le-au fost extrase contribuțiile salariale și impozitele, care nu au mai ajuns în cele din urmă la bugetul de stat.
Conform documentelor consultate de Context.ro, primăria nu a virat către organismul fiscal peste 800 de mii de lei cu titlu de contribuții și impozite ale angajaților. Acest lucru afectează salariații în mod direct, pentru că datele pe baza cărora se determină stagiile de cotizare și/sau punctajul asiguraților în sistemul public de pensii nu au fost actualizate.
Dublu virament la tranzacții de 30 de milioane de lei
Curtea de Conturi arată în același raport că, în ceea ce privește tranzacții de peste 30 de milioane de lei ale Primăriei Sectorului 5, „există riscul dublului virament”. Mai exact, Sectorul 5 împreună cu Complexul multifuncțional „Sf. Andrei” și Complexul Cultural „Ștefan Iordache” au virat, în total, peste 30 de milioane de lei către două companii deținute de primăria Sectorului 5: SC Salubrizare SA și SC Infrastructură SA cu titlul de „vărsăminte pentru capital social”.
Tranzacțiile au fost efectuate la trei ani după hotărârile Consiliului Local și fără ca primăria să aibă „obligația de plată” a acestor sume. Conform datelor din raport, sumele fuseseră deja depuse în conturile companiilor la momentul în care tranzacțiile au fost efectuate din nou, iar în lipsa unor „evidențe contabile clare și corecte există riscul unui virament dublu”, se evidențiază în raport.
Softuri scumpe nefolosite
Primăria a cheltuit bani grei pentru cumpărarea unor softuri de contabilitate pe care nu le folosește. În 2022, primăria condusă de Piedone cumpăra o „licență pentru sistemul de gestionare electronică a resurselor bugetare” în valoare de 60.000 de mii de lei. Un an mai târziu plătea încă peste un milion de lei din bani publici, pentru „servicii de gestionare electronică a datelor”.
Referitor la aceste achiziții, Curtea de Conturi susține că doar jumătate din instituțiile publice aflate în subordinea Primăriei Sectorului 5 au folosit acest soft informatic, în consecință tranzacțiile instituțiilor nu pot fi urmărite, în raport concluzionându-se că „nu se utilizează același soft informatic pentru evidența contabilă”.
În Sectorul 5 străzile „se mătură” și manual și mecanizat „în același timp – aceleași suprafețe”
Primăria a plătit jumătate de milion în plus pentru curățenia stradală, mai susțin auditorii. Pentru ce? Pentru „măturat manual și mecanizat în același timp pe aceleași suprafețe”. Această plată nejustificată a fost remediată ca urmare a misiunii de audit financiar, banii ajungând înapoi la primărie, după ce aceasta transferase peste cinci sute de mii de lei în plus către SC Salubrizare Fapte 5 SA.
Salarii mărite ilegal
Curtea semnalează și „efectuarea de plăți de personal nelegale” pe parcursul anului 2023. În cazul unor angajați, salariul mărit a depășit salariul viceprimarului, care este de aproximativ 16 mii de lei lunar. În total, peste un milion de lei, bani publici, au fost acordați în mod ilegal unor angajați din subordinea primăriei.
Achiziții “sparte” pentru evitarea licitațiilor
Primăria a divizat contractele de achiziție publică în mai multe contracte de valoare mai mică pentru a fi oferite direct unor companii, fără să fie supuse procedurii de licitație, așa cum prevede legea, au descoperit auditorii. Mai mult, Curtea indică faptul că Primăria Sectorului 5 nu a utilizat deloc platforma pentru achiziții publice SEAP (Sistemul Electronic de Achizitii Publice) pentru a publica anunțuri de licitație în contracte mai mari de 200.000 lei, acestea fiind atribuite fără a fi respectate normele concurențiale, adică consultarea a cel puțin trei operatori economici.
Într-un răspuns oferit G4Media, Cristian Popescu Piedone precizează că “toate măsurile și recomandările auditorilor în ceea ce privește depășirea cuantumului codurilor CPV pe anumite categorii au fost implementate în timpul auditului”.
Citiți integral investigația jurnalistică pe site-ul Context.
Follow The Money este o publicație independentă și ne bazăm pe informații verificate pentru a aduce cititorilor noștri subiecte relevante și de interes public. Dacă ai un pont, o informație importantă sau un subiect care merită investigat, ne poți scrie la contact@followthemoney.ro.